em tečka pé tečka

Pokud máte v poště informace privátního charakteru, smažte je!
(skok na navigaci)

nikdo se se mnou nechce hádat o globálním oteplování 14.03.2010, 6:54:00 (z hlavy)

A to já bych se hádal, jééé jak já bych se hádal. Až by se hory zelenaly a ledovce by tály.

Svět se, jako už tolikrát, rozdělil na dvě nesmiřitelné části. Jedni vehementně tvrdí, že globální oteplování (tedy pardon, člověkem způsobená změna klimatu) se děje a mělo by se mu zabránit. Druzí o to vehementněji křičí, že to jsou lži a manipulace, a že nic takového jako globální oteplování není.

Pak je tu třetí skupina, které je celá záležitost u prdele. Ale ty pro zjednodušení nebudeme počítat.

Místo toho si projdeme tvrdá a nekompromisní fakta. Nejsem žádný klimatolog (zrůdná nová profese), takže těch fakt nevím o moc víc než se kde letmo dočtu. A nepřipadá mi to dost zajímavé na to, abych se o klimatologii něco naučil a spočítal si něco sám. Ale už jsem se toho letmo dočetl poměrně hodně.

Takže. Nějaká měření napovídají tomu, že od poloviny dvacátého století vzrůstá průměrná teplota vzduchu a oceánů. Pro to existuje několik vysvětlení, a z nich nejpopulárnější je dnes teorie o tzv. skleníkovém efektu. Takové to s těmi plyny v atmosféře a slunečními paprsky, které se odráží zpátky. To jsme se všichni učili ve škole nebo viděli v televizi.

Podstatný bod téhle populární teorie ale je, že ty skleníkové plyny se do atmosféry dostávají díky lidské činnosti.

Celá ta teorie má drobný problém: není to "opravdová drsná věda", ale čarování se statistikami. Vidíme korelaci, ale ne kauzalitu.

Vysvětlím na příkladu: Včera foukal silný severovýchodní vítr. Okolo našeho domu projelo dvacet červených aut. Dnes se vítr utišil, a okolo našeho domu projelo sedmdesát červených aut. Korelace je, že když nefouká vítr, jezdí víc červených aut. To vidíme na první pohled. Kauzalita je, že červená auta nevyjela kvůli silnému větru. To nevíme jistě. Možná za to ten vítr mohl, ale možná to byla jenom náhoda.

Podobně je to s tím globálním oteplováním. Vědci si všimli, že teplota roste, a současně s tím roste množství CO2 v atmosféře, a to roste současně s množstvím CO2 produkovaného člověkem. Dali si dvě a dvě dohromady a řekli si, že to nejspíš nějak souvisí. Zformulovali teorii o skleníku. Zatím jim to vychází.

Ale nikdo si nemůže být jist, že to souvisí doopravdy.

(Ono to ani jinak nejde. Nemůžeme si v laboratoři postavit malou planetu a měřit na ní, jestli se teplota zvýší, když tam přihodím maličkou továrničku. Takže nezbývá než měřit venku a zkoušet z toho něco vykoukat.)

Taky vznikly konkurenční teorie, které to vysvětlují jinak. Třeba teorie, která říká, že teplota se zvyšuje přirozeně a lidská činnost s tím nesouvisí.

Najdou se i zlí jazykové, kteří tvrdí, že se teplota nezvyšuje vůbec a že je to celé humbuk.

Globálním oteplováním se zabývá organizace IPCC. V poslední době se okolo ní rojí průsery. Kritici volají, že se v IPCC čaruje se statistikou víc než je běžně přípustné. Že si vědci vybírají taková data, aby se jim do teorie hodila, kreslí je do grafů, které vypadají děsivěji než by měly, že celá teorie stojí na číslech opsaných ze slohové práce žáka sedmé třídy, a že vlastně je to změřený blbě od samého začátku.

Jedni si mnou ruce, jak to těm teplejm pěkně nandali, druzí těm prvním nadávají do tmářů a brzd pokroku. IPCC zapírá. Já nemám sebemenší chuť to po nich kontrolovat.

Na závěr části o faktech bych dodal, že zastánců globálního oteplování je mnohem víc než odpůrců. Dokonce jsem narazil na článek, kde byly na straně zastánců vyjmenovány různé vědecké organizace, a na straně odpůrců automobilové kluby a asociace továrníků. Taky jsem se neobtěžoval zjistit, jestli to tak opravdu je.

To samozřejmě neříká nic o tom, jak to doopravdy je. Křesťanů je taky víc než diskordiánů, a přitom pravdu máme my.

Ale plyne z toho, že teplí mají mnohem větší vliv a daří se jim prosazovat různé teplé reformy a akce. Třeba tu záležitost s úspornými zářivkami.

To bylo jenom tak abychom si srovnali o čem mluvíme. To jsou pořád věci, o kterých nemá smysl se hádat, jelikož jsou to prostě fakta. Teď to začne být zajímavější.

(Tedy nezačne, neboť se o tom nikdo evidentně hádat nechce. Ale nevadí. Je to můj blog, kušte.)

Podle mého osobního názoru to celé je humbuk. Jestli se teplota zvyšuje, asi k tomu má lepší důvod než nějaký mizerný lidský oxid uhličitý. Ale o tom bych se pořád ještě nehádal, zas nějak extra silně přesvědčen o tom nejsem.

Mnohem horší je, že si myslím, že je to lautr jedno, jestli se nějaké globální oteplování děje nebo ne.

Totiž podívejte, když se globálně oteplí, tak roztají nějaké ledovce, oceán se o dva tři metry zvedne, zaplaví to pár měst, možná budou nějaké divočejší hurikány a tak podobně. Asi umře spousta lidí – což tedy zamrzí, ale není to konec světa.

To bych možná i zdůraznil. Globální oteplování není konec světa.

Na rozdíl od, dejme tomu, znečištění zásob pitné vody. Když nebude pitná voda, tak všichni umřem. Včetně rostlin a zvířat. Všichni najednou. Vyrobíme z krásné modré Země hnus fialovej jedovatej.

Navíc problémy globálního oteplování se nebudou stupňovat. Teplota díky skleníkovému efektu nebude stoupat donekonečna, nejhorší představitelný důsledek bude, že se polovina planety dostane do tropického pásma.

(Což mi osobně nevadí, teplo mám rád.)

No a tak se pozvolna dostáváme k tomu, co mě na celé otázce globálního oteplování neskutečně točí, z čeho dostávám psotník a horečku omladnic. A dokonale to vystihl jeden kreslený vtip, který byl původně myšlen jako výsměch teploskeptikům:

what if we create better world for nothing?

Tenhle obrázek nedávno koloval po polovině internetu a všichni teplí se u něj poplácávali, jak to těm studeným nandali, a že "ach jak pravdivé".

No, to je fajn. Jak nacpali ty všechny skvělé body o zachování pralesů a udržitelném rozvoji a čisté vodě DO KONFERENCE O kurva GLOBÁLNÍM OTEPLOVÁNÍ.

Bože děti, to je tak hrozně mimo mísu, že to k té míse došlo z druhý strany, teda skoro, protože to cestou zabloudilo.

Kdybych se vrátil k těm červeným autům, tak jsem zjistil, že červená auta nemůžou jezdit kvůli silnému větru, takže musíme zajistit příbytky pro bezdomovce a čtrnáctý důchod.

Protože debata o globálním oteplování nepovede k udržitelnému rozvoji. Ani k úsporám energie. Tedy rozhodně ne v takové míře, jak by bylo potřeba.

Debata o globálním oteplování povede ke snižování uhlíkové stopy.

Našli jsme si pohodlného a jasně viditelného nepřítele, pana Oxida Uhličitého, a teď sbíráme armády na křížovou výpravu. Což je všechno fajn, jenže to téměř nic neřeší. Firmy se předhánějí v tom, kdo bude zelenější, a v rámci omezení emisí CO2 vypouštějí mnohem horší svinstva. Lidi si nakoupí zelené výrobky, vyndají je ze zelených obalů a ty vyhodí do zeleného kontejneru. (Který je navíc na barevné sklo a ne na obaly od zelených výrobků.) A mají pocit kdo ví jak nejsou ekologičtí, a stačilo jenom změnit barvu výrobku, protože zelená barva má o tři centimetry menší uhlíkovou stopu.

Nic se nezměnilo, byznys jako obvykle, akorát se teď spousta lidí bude pro nic za nic poplácávat po ramenou, jací jsou kabrňáci.

A vrchol teda bude, až někdo vymyslí technologii na vychytávání CO2 z atmosféry, a ve velkém to spustí, a všichni se zaradují a začnou uhlíkovat jakoby se nechumelilo, i když se chumelit bude, protože budeme globálně ochlazení a uhodí tuhá zima. A budeme tam kde jsme byli na začátku, tedy kromě toho, že mezi tím vyplincáme hromadu peněz a hromadu úsilí, a to mimochodem úplně zbytečně, protože o tři týdny později dojde zmíněná pitná voda a všichni umřem.

Ono totiž ekologických problémů je okolo nás strašně moc. Od té doby, co čtu LowTechMagazine (a kdo to nezná, tak povinně přečíst. celý.), tak se o některé z nich celkem i zajímám. No a s tím globálním oteplováním prostě někdo někde někomu vykecal díru do hlavy a udělal velkou věc z jednoho z těch problémů. A teď se všichni tváří, že tenhle problém je zdaleka nejdůležitější, a nebo nedejSádlo dokonce jedinej, a že ty ostatní jsou úplně bezvýznamný.

Že v Tichém oceánu plavou ostrovy plastikových odpadků o rozloze Texasu, to nic není, protože přece se o stupeň zvedla teplota, ježišmarja panika katastrofa! Fakt jako.

A to je dnes a denně. Oteplování sem, uhlíková stopa tam, snížili jsme hodnoty oxidu uhličitého o tři promile, jdeme se opít.

Vždycky, když někde něco takovýho vidím, chce se mi křičet. To je skoro horší než paroubek. (jen skoro. ale i to už je co říct.)

Až budu velký, postavím si energeticky soběstačný domek ze starých pneumatik. A když někdo spustí o globálním oteplování, řeknu: "Já mám energeticky soběstačný domek. Co máš ty?" A dotyčný bude trapně mlčet, a dobře mu tak.

Komentáře

[1] 77 (14.03.2010, 07:35:09): ;-)
No je mi líto, že Tě zklamu a nepohádám se s Tebou. Kdyby to byla charta mohla bych to podepsat. ;-)
[2] skřííí (14.03.2010, 20:44:08):
Wau, tys to vážně sepsal ! Matěji... a zas se jedná o tvou oblíbenou délku :D myslím že se najde hafo telat co se chtěj hádat a na důvodu jim nesejde, buď v klidu a dej tomu čas ;)
[3] #13 (14.03.2010, 21:11:21):
Se mnou se o tom klidně můžeš hádat. :) Ostatně jsem měl na ekonomii globálního oteplování přednášku a troufám si říct, že jsem si k tomu i něco málo přečetl.

Pro nás ekonomy tím nejpodstatnějším na celém globálně oteplovacím hype je totiž věc, o které se vůbec nemluví.

Že totiž nemůžeme zvýšení teploty někdy za 100 let posuzovat dnešníma očima. Musíme ten jeden stupeň (protože je až v daleké budoucnosti) patřičně diskontovat (proces stejný jako složené úrokování, akorát se zápornou mocninou), abychom zjistili, jak se nám ten jeden stupeň v roce 2100 jeví dnes.

A když to provedeme poctivě a ne jako IPCC, které má diskontní míru směšných 0,1 %, zjistíme, že všechno, co se o GO říká, jsou naprosté kraviny.

Že se ve skutečnosti vůbec neotepluje, je už jenom třešnička na dortu. :)
[4] ag (14.03.2010, 21:55:31):
Podle mě se na celém tom globálním oteplování opomíjí takový zásadní fakt. Tím, že se do nějaké diskuse pustila neodborná veřejnost, se relativní zastoupení důvěryhodných informací začalo limitně blížit nule. To, co skutečně má nějakou hodnotu, a sice data z měření, statistické zpracování a seriózní vědecká práce, bylo roztrháno do pár otřepaných frází typu "dva stupně za sto let", "zvýšení hladin oceánů", "hokejkový graf", a miliónkrát omíláno lidmi, kteří až ná pár tisíc na světě, všichni nejen že problematice počasí a klimatu vůbec nerozumí, ale oni vůbec nerozumí ani matematice, fyzice, statistice, přírodě, ani metodice vědecké práce.

Ještě horší se situace stala tím, že začalo jít ze strany příznivců i odpůrců o prachy. A jak známo, dnešní svět je nastaven tak, že jsou v něm peníze nejvyšší hodnota, takže dochází k souboji ekonomických zájmů mnoha subjektů, což naprosto vylučuje jakoukoli možnost objektivního posouzení situace, protože nikdo nemá zájem na tom, aby se nějak dále zkoumala objektivní pravda. Z ekonomických důvodů je každého zájem jen ten, aby nahrabal co nejvíc zisku (tj. zvítězil "jeho" názor), což s nějakou pravdou vůbec nesouvisí a (des)informace se vypouští jak na běžícím páse. A v podstatě cokoli co koluje světovými médii už v podstatě nemá souvislost s realitou.

Od mmistera bych prosil podrobněji vysvětlit to diskontovaní. Nějak mi nejde do hlavy, jak by mohl úhel něcího pohledu mít jakýkoli vliv na data z měření.
[5] #13 (14.03.2010, 23:16:28):
[4] Sice netuším, kdo jsi, a diskontování milerád vysvětlím, pokud bude zájem, ale odpověď na otázku je prostá.

Na hrubá data z měření diskontování vliv samozřejmě nemá.

Diskontování má vliv na to, jakou současnou hodnotu (současný význam) má něco, co se (ne)stane za 100 let. Tedy diskontování má zásadní hodnotu na interpretaci těch extrapolací z naměřených dat.
[6] ag (14.03.2010, 23:43:13):
[7] matejcik [OpenID] (15.03.2010, 00:54:44):
tak já bych prosil vysvětlit to diskontování. velmi rámcově tuším, jak to funguje (taky se klidně poučím líp), ale uniká mi, proč by to mělo mít význam u teploty
[8] Tasselhof [OpenID] (15.03.2010, 12:57:19):
Tak to jsem rád, že jsem tě k ublognutí dokopal :)

Je pravda, že ve své úvaze jsem sedl na lep i já. Řekl jsem si, že je lepší být "tepličem" protože některé aktivity spojené s bojem proti globálnímu oteplování jsou v souladu s představami o trvale udržitelném rozvoji.

Zároveň mi nedošlo, že je opravdu trend takový, že všichni budou sledovat emise CO2 a to, že kvůli snižování C02 např. vypouštějí víc rtuti do okolí nikoho trápit nebude
[9] #13 (15.03.2010, 13:04:39):
[6] Jsem teď v práci a nemám čas na to koukat. Je možný, že to je ono. Ten abstrakt tomu napovídá.

[7] Obecný princip diskontování je vlastně jednoduchý. Vychází z principu, že koruna dnes je více než koruna zítra. Aby to bylo jasnější: 1000 Kč dnes a 1000 Kč za deset let -- každý si radši vezme tisícovku dneska. Člověk preferuje současnost před budoucností, říká se tomu netrpělivost ve spotřebě. A míra této netrpělivosti je vyjádřena tzv. mírou časové preference. Podle toho, co se počítá, je tato míra časové preference úrokovou nebo diskontní mírou.

(Úročení mi říká, jakou újmu mi způsobuje zapůjčení kapitálu jiné osobě, protože preferuji současnost, a jak mi musí půjčku navýšit, když mi ji vrátí až v budoucnosti. Diskontování mi říká, jakou současnou hodnotu má něco z budoucnosti -- náklady i výnosy.)

Stupně vysvětlím snad co nejjednodušeji. Přizpůsobit se tomu, že od zítřka budou teploty o stupeň vyšší, by vyžadovalo značné náklady.

Když ale víme, že se zvýší až za sto let, máme celých sto let na to, abychom se tomu přizpůsobili. (Obecně platí, že se člověk umí docela dobře přizpůsobit -- a na druhé straně že některé věci udělat "ihned" bývá prohibitivně nákladné).

Může se přece jednoduše stát, že v příštích letech budou vyvinuty technologie, které si s tím jedním stupněm beze všeho poradí. O to pravděpodobněji, když budeme vědět, že tyto technologie vymyslet chceme, protože ke zvýšení dojde.

Dnešníma očima zkrátka nemůžeme posuzovat ani jeden milión korun v roce 2100, ani jeden stupeň v tomtéž roce.
[10] skřííí (15.03.2010, 19:44:12):
Tassle !!!
[11] ag (15.03.2010, 22:24:38):
[9] Nemusí to být co nejjednodušší, stačí když pořádně definuješ důležité termíny. My, co nás to zajímá, matematice rozumíme :)

Mě by totiž skutečně zajímal ten proces, který když se teda udělá poctivě, tak se dostane, že všechno co se říká o GO jsou kraviny. (což je poměrně silné tvrzení, jaktože to všechny ostatní netrklo už dávno?)

jinač, video do pranice: http://www.youtube.com...ORv8wwiadQ
Teď nejsou podstatné závěry, které tam ten týpek vyvozuje, ale metoda. Co je špatně? Jak to má být správně? :)
[12] matejcik [OpenID] (17.03.2010, 10:54:53):
jsem nad tím přemýšlel, a kromě toho, že závěry jsou zvrhlý, mě napadlo akorát to, že tam nepočítá s pravděpodobností jednotlivých možností
protože jinak bychom podle stejné logiky měli honem rychle začít zbrojit pro případ invaze mimozemšťanů
[13] ag (17.03.2010, 22:53:44):
[12] No jasne, sak on to taky rika, abychom si tam ty pravdepodobnosti dodelali. Nicmene na zaklade tohodle schematu imho rozhodovat jde, a pokud si tam clovek ty pravedpodobnosti napise (+nejake vahy zalozene na zavaznosti pruseru), a pak uz je jednoduche minimalizovat doomsday faktor.

Mozna by bylo dokonce zajimavejsi, z toho spocitat, jakou pravdepodobnost a vahu GO musi mit, aby bylo rozumne podnikat kroky.
[14] matejcik [OpenID] (18.03.2010, 14:55:33):
no, ale abych se opět vrátil ke svému topiku, tak podle mě nejde tolik o to, jestli kroky podnikat, ale jaké. a to podle mě máme výrazně špatně, a to z toho schémátka nevyčteš.
protože schémátko vychází z předpokladu, že globální oteplování je -ten- problém, a "jeho řešení" je to řešení - tedy že GO je takové jak si ho představujeme, a opatření proti němu jsou správná, a že tedy políčko ano/ano je win - což vůbec nemusí být nutně pravda
[15] ox (20.03.2010, 10:00:33):
Piš učebnice. Nebo noviny. Nebo častěji bloguj, takhle populárně naučně vysvětleno se mi to líbí moc.
[16] Pralinka2 (24.03.2010, 22:50:27): Dtobné připomínky.
No, nějaké nepřesnosti by se tam našly.
Například zaměňuješ příčiny a následky. To, jak to podáváš, spíš připomíná argumentaci o tom, že, v Tebou uváděném příkladě, vyšší provoz červených aut způsobil zeslabení severovýchodního větru.
Ve skutečnosti je to tak, že již dávno je známo absorpční spektrum řady plynů, včetně oxidu uhličitého. Právě znalost absorpčních spekter jednotlivých plynů umožnilo zjistit, že Slunce se skládá z vodíku a helia (nebo myslíš, že tam někdo odebíral vzorek zkumavkou?), a složení některých dalších hvězd. A také již velmi dlouho je známo, že stoupá koncentrace oxidu uhličitého ve vzduchu. Když jsem chodil do školy, tak se ještě nevědělo, že existuje globální oteplování. Tehdy se vědělo, že stoupá koncentrace oxidu uhličitého, a bylo známo absorpční spektrum tohoto plynu. A na základě těchto prokazatelných faktů existovaly odhady, že někdy v budoucnu by mohlo v důsledku toho docházet ke globálnímu oteplování.
Od té doby uplynulo několik desítek let. Nějaké globální oteplení bylo naměřeno. Existuje řada nejistot. Například, zda to naměřené oteplení odpovídá skutečnosti. Nebo, pokud ano, zda to je způsobeno tím oxidem uhličitým, nebo jinými vlivy. Ale ta nejistota není o tom, zda stoupá koncentrace oxidu uhličitého a zda oxid uhličitý má určité absorpční spektrum a zda tyto skutečnosti povedou ke globálnímu oteplení. Nejistota je v tom, ZDA UŽ TO JE ONO. Třeba není. Třeba se dosud neotepluje, třeba se otepluje z jiných příčin. Ale to nic nemění na tom, že stoupající koncentrace oxidu uhličitého ke zvýšení teploty povede. Jestli to ještě není ono, tak to přijde později.
[17] Schyzofrenyk [OpenID] (29.03.2010, 16:30:45):
Globální oteplování podle mě nemusí být tak úplně zanedbatelné. Jestli k němu opravdu dochází a opravdu ho způsobil člověk a opravdu bude stále zrychlovat, nebude mít problém jenom Nizozemí se záplavami, Pobaltí s ledem, většina zemí s vedrem. To pořád předpokládá nějaký rozumný teplotní strop. Co když to ale půjde tak daleko, že budou nejenom tropy všude, ale bude tu prostě neobyvatelno? Člověk se přizpůsobí, ale jak rychle? Máme dneska málo energie - ale co až jí budeme potřebovat kvůli teplu ještě mnohem víc?
Souhlasím bez jakýchkoliv výhrad, že kolem podobných témat už se nabalila spousta balastu a jakákoliv věcná diskuze je vzácná. Také současná "řešení" jsou podivným plácáním... http://ekonomika.ihned.cz...-benzin Nejsem si jist správností překladu a závěrů, původní zprávu jsem nehledal, ale vypadá to docela věrohodně.
Jestli se nepletu, je to týden zpátky, co jsem v rámci festivalu Jeden svět byl na takovém velice extrémním snímku o finské rodině, která se po dobu jednoho roku snažila co nejvíc snížit svou uhlíkovou stopu, tedy vůbec nepoužívat produkty z ropy. Bylo to místy komické, až absurdní. Podle mě by nemělo být cílem jednotlivce, organizací ani států spasit svět nejlépe včera. Použitelnější se mi jeví přesvědčit lidi, aby se trochu starali o to, kde žijí. Začít se může u nejbližšího okolí bydliště, cesty do práce. Nebudu přece tu žvýkačku plivat na chodník, když o pár metrů dál je koš... Venčit psa mohu jinde než na dětském hřišti a uklidit po něm také nedá tolik práce. Pokračovat se dá postupně - když budu vybírat nový počítač, nepotřebuju nejnovější herní stroj, když stejně výpočetně nejnáročnější věc, co dělám, je prohlížení videa na You/RedTube. Ušetří mi to peníze a zároveň spotřebuji méně elektřiny.
Šetřit peníze, energie, vodu... jde všude a u nás běžnému člověku i snadno. Jenom je potřeba si to uvědomit a občas na to pomyslet. Šetřit fosilní zdroje? Ne za každou cenu, ale je dobré na to myslet. Tím víceméně vyjadřuji souhlas s koncem [9]. Nejenom, že se mohou vyvinout nové technologie, ale může se i postupně, po krůčcích změnit přístup lidí. A na lidech to tu stojí, ne?
[18] Schyzofrenyk [OpenID] (18.04.2010, 10:58:56):
Jen mě napadlo ještě doplnit k diskuzi, že je opět možno věřit poctivosti závěrů klimatologického panelu... http://hn.ihned.cz...se-nepotvrdilo
[19] Ladule (24.04.2010, 23:19:35):
ty dlouhý komentáře číst nechci, to mě neba, ale s oxankou souhlasim .)
[20] gee (27.04.2010, 17:55:26): taky si zapisu carku
ale nejak nemam moc co dodat, pro mne to casem vyustilo v jednoduchou odpoved - asi ve smyslu toho obrazku v pulce.
(a za nej krom souhrnu hlavne dik, je hodne trefnej.)
[21] baru (10.05.2010, 17:08:10): pozvánka
hele, abys byl ještě moudřejší a dokázal se hádat ještě efektivněji na ještě méně laické úrovni, jukni na úterní program Diskusního týdne pro biodiverzitu
http://www.mzp.cz...A4-20100430.pdf

Máš to blízko...

a pak nám tu můžeš sdělit své nejnovější poznatky...;-)








www.140.cz http://last.fm/ SomaFM commercial free internet radio